Statut Szczecińskiego Klubu Wysokogórskiego
Nazwa, teren działania, siedziba władz i charakter prawny
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę Szczeciński Klub Wysokogórski i zwane jest w dalszym ciągu “Klubem”.
§2
Terenem działania Klubu jest obszar województwa szczecińskiego a siedzibą władz – Szczecin.
§3
Klub jest stowarzyszeniem i posiada osobowość prawną.
§4
Klub jest członkiem Polskiego Związku Alpinizmu i działa zgodnie z jego statutem, uchwałami i wytycznymi.
§5
Klub może posiadać odznaki organizacyjne i używać pieczątki z nazwą stowarzyszenia.
§6
Klub opiera swoją działalność na aktywności społecznej ogółu członków
Cel i środki działania
§7
Celem Klubu jest prowadzenie i rozwijanie działalności alpinistycznej, skałkowej, speleologicznej i narciarstwa wysokogórskiego.
§8
Klub realizuje swoje cele przez:
- zrzeszenie osób fizycznych zajmujących się działalnością alpinistyczną,
- popieranie , ułatwianie i organizowanie działalności sportowej, szkoleniowej i wyprawowej członków klubu w kraju i za granicą,
- organizowanie wewnętrznego życia klubowego, zebrań i odczytów,
- współdziałanie z instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi sprawami alpinizmu,
- czuwanie nad zachowaniem należytego poziomu moralnego wśród członków i trenerów,
- współpracę z placówkami naukowymi na polu zagadnień związanych z górami,
- propagowanie i popularyzowanie alpinizmu,
- inicjowanie i podejmowanie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, innej działalności zmierzającej do realizowania statutowych celów i zagadnień Klubu.
Członkowie Klubu
§9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- uczestników,
- honorowych.
§10
Członkiem zwyczajnym Klubu może być osoba, która ukończyła 18 rok życia i która została przyjęta przez Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
§11
Członek zwyczajny ma prawo:
- czynnego i biernego wyboru do władz Klubu,
- uczestnictwa w imprezach alpinistycznych oraz korzystania ze sprzętu i pomocy Klubu,
- noszenia odznaki członkowskiej Klubu.
§12
Uczestnikiem Klubu może być osoba, która ukończyła 16 lat i została przyjęta za pisemną zgodą rodziców lub prawnych opiekunów przez Zarząd Klubu.
Uczestnicy posiadają wszystkie prawa członków zwyczajnych za wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
§13
Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie członków na wniosek Zarządu Klubu osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju alpinizmu.
Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
§14
Członkowie Klubu obowiązani są do:
- czynnego udziału w realizacji statutowych zadań Klubu,
- przestrzegania statutu Klubu oraz przepisów dotyczących działalności alpinistycznej,
- przestrzegania zadań etyki taternickiej oraz dyscypliny organizacyjnej,
- regularnego opłacania składek członkowskich.
§15
Członkostwo Klubu ustaje w przypadku:
- wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu Klubu.
- Skreślenia przez Zarząd z listy członków w przypadku niezapłacenia składek za okres co najmniej pół roku mimo pisemnego wezwania przez Zarząd.
- Wykluczenia, na podstawie prawomocnego werdyktu organów dyscyplinarnych Klubu lub PZA.
Od kary wykluczenia z Klubu przysługuje członkom prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia członków zgodnie z zasadami postępowania dyscyplinarnego PZA.
Władze Klubu
§16
Władzami Klubu są:
- Walne Zgromadzenia Członków,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna.
§17
Kadencja władz trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
§18
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§19
Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków należy:
- uchwalanie kierunków i programu działania Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności ustępujących władz Klubu,
- udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wybór Prezesa, Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalania zmian w statucie,
- wybór delegatów na Walny Zjazd Delegatów Polskiego Związku Alpinizmu,
- rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego zebrania przez władze Klubu lub członków,
- rozpatrywanie odwołań od kar dyscyplinarnych zgodnie z zasadami postępowania dyscyplinarnego PZA,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu.
§20
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorących udział z głosem stanowiącym członkowie posiadający czynne i bierne prawo wyborcze.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków mogą brać udział z głosem doradczym:
a) przedstawiciele władz Polskiego Związku Alpinizmu,
b) zaproszeni goście,
c) uczestnicy.
§21
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków Zarząd zawiadamia członków, co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
- Zawiadomienia mogą być dokonywane listem zwykłym a także środkami porozumiewania się na odległość ( telefon, fax, poczta elektroniczna itp. ).
- W zawiadomieniu Zarząd wskazuje dwa terminy rozpoczęcia obrad Walnego Zgromadzenia Członków, poprzez podanie daty i godziny rozpoczęcia obrad.
§22
Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie – w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków.
§23
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może być zwołane: a) na wniosek Zarządu Polskiego Związku Alpinizmu, b) z inicjatywy Zarządu Klubu, c) na wniosek 1/3 liczby członków Klubu, d) na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosków, o których mowa w § 23 pkt. 1 b, c, d albo w terminie dwóch miesięcy od dnia podjęcia uchwały, o której mowa w § 23 pkt. 1 a.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§24
- Zarząd składa się z 5 do 7 członków w tym prezesa, wiceprezesa oraz skarbnika.
- Wiceprezesa oraz skarbnika zarząd wybiera ze swojego składu.
- W przypadku ustąpienia prezesa Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków.
- W przypadku ustąpienia wiceprezesa lub pozostałych członków Zarządowi przysługuje prawo kooptacji.
- Zarząd działa na podstawie regulaminu, określającego jego organizację i tryb pracy.
§25
- Na zewnątrz Klub reprezentują dwie osoby: prezes lub wiceprezes, działający łącznie albo ze skarbnikiem albo upoważnionym przez zarząd członkiem zarządu.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie działalnością Klubu i reprezentowanie jego na zewnątrz,
b) zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu,
c) zwoływanie Walnych Zgromadzeń Członków,
d) przyjmowanie, skreślanie z listy członków Klubu,
e) ustalanie planów działania i budżetów rocznych Klubu,
f) powoływanie komisji specjalistycznych, stanowiących organy doradcze i pomocnicze Zarządu,
g) powoływanie, nadzorowanie i odwoływanie sekcji grupujących członków o wspólnych zainteresowaniach.
h) uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
i) podejmowanie uchwał nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych Władz Klubu i PZA.
§26
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykle większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Zarządu w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
§27
- Zarząd ma prawo nakładania kar na członków Klubu w przypadku:
a) naruszania obowiązków wynikających z niniejszego statutu, uchwał lub postanowień władz Klubu albo uchwał lub postanowień Władz Polskiego Związku Alpinizmu,
b) lekkomyślnego uprawiania sportu wysokogórskiego,
c) zachowania się niezgodnego z etyką taternicką lub godnością członka Klubu,
d) naruszenie przepisów Tatrzańskiego Parku Narodowego o ochronie przyrody. - Tryb postępowania dyscyplinarnego oraz rodzaje kar określają zasady postępowania dyscyplinarnego Polskiego Związku Alpinizmu.
§28
- Komisja rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzenia co najmniej raz w roku kontroli działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności, gospodarności.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zebraniu Członków sprawozdanie oraz posiada wyłącznie prawo stawiania wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Szczegółowy zakres działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Komisję Rewizyjną Polskiego Związku Alpinizmu.
Majątek i fundusze Klubu
§29
Majątek Klubu stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§30
Na fundusz Klubu składają się:
- składki członków Klubu,
- dotacje i darowizny,
- wpływy uzyskane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej,
- inne wpływy uzyskane ze statutowej działalności Klubu.
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§31
Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania.
§32
Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określi sposób i cel na jaki przeznaczony zostanie majątek Klubu.
§33
Uchwałę o przeznaczeniu majątku Klubu wymaga zatwierdzenia przez władzę rejestracyjną.