Statut Szczecińskiego Klubu Wysokogórskiego
Nazwa, teren działania, siedziba władz i charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Szczeciński Klub Wysokogórski i zwane jest w dalszej części Statutu Klubem.
§ 2
- Siedzibą Klubu i jego organów jest Szczecin.
- Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. W ramach realizacji celów statutowych Klub może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem i posiada osobowość prawną.
§ 4
- Klub działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na postawie pozostałych przepisów prawa i postanowień niniejszego Statutu.
- Klub może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii i na warunkach określonych w ich statutach.
- Klub jest członkiem Polskiego Związku Alpinizmu (PZA) i działa zgodnie z jego statutem, uchwałami i wytycznymi.
§ 5
Klub ma prawo posiadania i używania pieczęci oraz odznak organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
Działalność Klubu opiera się na społecznej pracy jego członków. Do prowadzenia swoich działań Klub może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom.
Cel i środki działania
§ 7
Celem Klubu jest prowadzenie i rozwijanie działalności alpinistycznej, wspinaczki skałkowej i sportowej, działalności speleologicznej oraz narciarstwa wysokogórskiego.
§ 8
Klub prowadzi działalność społecznie użyteczną (działalność pożytku publicznego) w sferze następujących zadań:
- ochrony i promocji zdrowia,
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
- ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
- turystyki i krajoznawstwa.
§ 9
Klub realizuje swoje cele przez:
- zrzeszanie osób fizycznych zajmujących się działalnością alpinistyczną, wspinaczką skałkową i sportową, działalnością speleologiczną oraz narciarstwem wysokogórskim,
- propagowanie i popularyzowanie działalności alpinistycznej, wspinaczki skałkowej i sportowej, działalności speleologicznej oraz narciarstwa wysokogórskiego,
- organizowanie życia klubowego, w tym popieranie, ułatwianie i organizowanie działalności sportowej, szkoleniowej i wyprawowej członków Klubu w kraju i za granicą,
- czuwanie nad zachowaniem należytego poziomu etycznego wśród członków Klubu i instruktorów, w tym propagowanie rywalizacji sportowej według zasad fair play,
- organizowanie szkoleń, kursów, prelekcji itp. w celu propagowania sportów wspinaczkowych,
- organizowanie zawodów i imprez sportowych, imprez turystycznych (dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych) oraz organizowanie imprez integracyjnych,
- podejmowanie działań promujących sportowców amatorów (członków Klubu) w celu stworzenia im możliwości brania udziału w zawodach i zgrupowaniach na terenie Polski i za granicą,
- wspieranie młodych talentów oraz promocja młodych wspinaczy i ich osiągnięć,
- współpracowanie z innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi o zbliżonych celach działania,
- realizowanie projektów członków Klubu zgodnych z celami Klubu,
- organizowanie i udzielanie pomocy społecznej członkom Klubu oraz ich rodzinom,
- rozwój obiektów będących pod zarządem Klubu, na zasadach określonych przez Zarząd,
- podejmowanie innych działań realizujących cele statutowe Klubu.
§ 10
Klub może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Klubu służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Członkowie Klubu
§ 11
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- uczestników,
- honorowych.
§ 12
- Kandydat do Klubu składa pisemną deklarację, której wzór ustala Zarząd Klubu, zawierającą m.in. prośbę o przyjęcie w poczet członków Klubu, zobowiązanie do opłacania składek i uiszczenia opłaty wpisowej oraz informacje o doświadczeniu górskim, wspinaczkowym, kursach i szkoleniach.
- Deklaracja członkowska kandydata, który nie ukończył 18 roku życia, powinna być podpisana przez przedstawicieli ustawowych.
§ 13
- Członkiem zwyczajnym Klubu może być osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i nie została pozbawiona praw publicznych, posiadająca doświadczenie górskie, wspinaczkowe lub kursy i szkolenia w tym kierunku.
- O przyjęciu członka zwyczajnego Klubu decyduje Zarząd Klubu w formie uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów. O swojej decyzji Zarząd Klubu niezwłocznie powiadamia kandydata.
§ 14
- Członek zwyczajny ma prawo:
1) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu,
2) czynnego udziału w życiu Klubu,
3) zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz Klubu,
4) korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Klubu,
5) korzystania ze sprzętu i pomocy Klubu,
6) noszenia odznaki członkowskiej Klubu. - Członek zwyczajny ma obowiązek:
1) postępować zgodnie ze Statutem i uchwałami władz Klubu,
2) regularnie opłacać składki członkowskie,
3) aktywnie uczestniczyć w pracach Klubu.
§ 15
- Członkiem uczestnikiem Klubu może być osoba fizyczna, która nie posiada doświadczenia górskiego, wspinaczkowego lub kursów i szkoleń w tym kierunku, ale jest zainteresowana charakterem działalności prowadzonej przez Klub i podejmuje działania w celu zdobycia takiego doświadczenia lub odbycia stosownych szkoleń.
- O przyjęciu członka uczestnika Klubu decyduje Zarząd Klubu w formie uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów. O swojej decyzji Zarząd Klubu niezwłocznie powiadamia kandydata.
- Członkowi uczestnikowi przysługują wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego. Członkowie uczestnicy mogą brać udział w obradach statutowych władz Klubu z głosem doradczym, a poza tym posiadają takie same prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek uczestnik może zostać członkiem zwyczajnym Klubu w przypadku uzyskania doświadczenia górskiego, wspinaczkowego lub kursów i szkoleń w tym kierunku. O zmianie charakteru członkostwa w Klubie decyduje Zarząd Klubu w formie uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów. O swojej decyzji Zarząd Klubu niezwłocznie powiadamia członka.
§ 16
Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Klubu, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Statucie, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez możliwości korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu.
§ 17
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie członków na wniosek Zarządu Klubu osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju działalności alpinistycznej, wspinaczki skałkowej i sportowej, działalności speleologicznej oraz narciarstwa wysokogórskiego. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
- Nabycie przez członka Klubu tytułu członka honorowego PZA stanowi podstawę do wystąpienia przez Zarząd do Walnego Zebrania Członków Klubu z wnioskiem o nadanie członkostwa honorowego również w Klubie.
§ 18
- Członkostwo w Klubie ustaje w przypadku:
1) pisemnej rezygnacji członka, zgłoszonej Zarządowi Klubu,
2) śmierci członka albo utraty przez niego praw publicznych,
3) wykluczenia członka z Klubu. - Wykluczenie członka z Klubu może nastąpić w przypadku:
1) zalegania z zapłatą składek przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
2) braku udziału w realizacji działań i celów Klubu,
3) postępowania rażąco sprzecznego z niniejszym Statutem,
4) działania przez członka, w sposób który godzi w dobre imię Klubu,
5) działania na szkodę Klubu,
6) prawomocnego orzeczenia organów dyscyplinarnych PZA.
- O wykluczeniu członka Klubu decyduje Zarząd Klubu w formie uchwały podjętej większością co najmniej 2/3 liczby głosów. O treści uchwały Zarząd powiadamia członka.
- W przypadkach, w których wykluczenie członka Klubu byłoby niecelowe, a zachodzi konieczność podjęcia działań dyscyplinujących wobec członka, Zarząd może podjąć uchwałę o nałożeniu na członka jednej z niżej wymienionych kar dyscyplinarnych:
1) upomnienia,
2) kary finansowej,
3) zawieszenia w prawach członka na okres do 6 miesięcy,
stosując odpowiednio ust. 3.
- Od uchwały Zarządu Klubu o wykluczeniu członka albo o nałożeniu na członka kary dyscyplinarnej członkowi przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia Członków.
- W przypadku wykluczenia członka lub stwierdzenia ustania jego członkostwa Zarząd dokonuje skreślenia z listy członków Stowarzyszenia.
Władze Klubu
§ 19
Władzami Klubu są:
- Walne Zgromadzenia Członków,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna.
§ 20
Kadencja Zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata. Po upływie kadencji Zarząd i Komisja Rewizyjna działa do dnia wyboru nowego Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Liczba kadencji nie jest ograniczona.
§ 21
- Jeżeli szczegółowe postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W przypadku równej liczby głosów decyduje odpowiednio głos przewodniczącego Walnego Zebrania Członków Klubu, Prezesa Zarządu lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
- Głosowanie odbywa się jawnie, chyba że inaczej stanowi Statut bądź tak postanowi zwykła większość członków uprawnionych do głosowania.
- Głosowanie tajne zarządza się w sprawach osobowych.
- Wybory władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym, przy nieograniczonej liczbie kandydatów. Wybrany jest ten kandydat, który uzyska największą liczbę głosów oddanych „za”.
- Oceny, stanowiska i decyzje przyjmowane są przez wszystkie władze Klubu w formie uchwał.
- We wszystkich głosowaniach każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
- Głosowanie poza posiedzeniami władz Klubu może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§ 22
- W razie zmniejszenia się składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu, w formie uchwały.
- Kadencja członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybranych w drodze kooptacji kończy się z dniem upływu kadencji członków wybranych w zwyczajnym trybie.
§ 23
Członkostwo w Zarządzie oraz w Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
- odwołania członka organu przez Walne Zebranie Członków Klubu,
- złożenia pisemnej rezygnacji z dalszego pełnienia funkcji w organie,
- utraty członkostwa w Klubie lub zawieszenia w prawach członka.
§ 24
Członkowie organów Klubu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Walne Zebranie Członków
§ 25
Walne Zebranie Członków Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
§ 26
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należy w szczególności:
1) uchwalanie kierunków i programu działania Klubu,
2) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności ustępujących władz Klubu,
3) udzielanie absolutorium ustępującym członkom Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej,
4) wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
5) wybór Prezesa Zarządu Klubu,
6) uchwalanie zmian Statutu,
7) wybór delegatów na Walny Zjazd Delegatów Polskiego Związku Alpinizmu (PZA),
8) nadawanie i odbieranie godności członka honorowego Klubu,
9) rozpatrywanie spraw wniesionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków Klubu,
10) rozpatrywanie odwołań członków od uchwał Zarządu o wykluczeniu członka albo o nałożeniu na członka kary dyscyplinarnej, z uwzględnieniem zasad postępowania dyscyplinarnego PZA,
11) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Klubu i przeznaczenia jego majątku. - Uchwały w sprawach określonych w ust. 1 pkt 6 i 11 wymagają dla swej ważności większości co najmniej 2/3 liczby głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 27
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków mogą brać udział z głosem doradczym:
a) przedstawiciele władz Polskiego Związku Alpinizmu (PZA),
b) zaproszeni goście,
c) członkowie uczestnicy.
§ 28
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Klubu powinno być zwoływane co najmniej raz na 3 lata.
- Termin, miejsce i porządek obrad Walnego Zebrania Członków Klubu ustala Zarząd i zawiadamia o tym członków nie później niż na dwa tygodnie przed terminem Walnego Zebrania Członków Klubu.
- Zawiadomienia mogą być dokonywane listem zwykłym, a także środkami porozumiewania się na odległość (telefon, fax, poczta elektroniczna itp.).
§ 29
Jeżeli w pierwszym terminie na Walnym Zgromadzeniu Członków Klubu nie uczestniczy co najmniej połowa liczby członków, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte odpowiednią większością głosów oddanych przez członków obecnych. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o pierwszym posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 15 minut po pierwszym terminie. Powyższy tryb podejmowania uchwał nie dotyczy spraw określonych w § 26 ust. 1 pkt 6 i 11 Statutu.
§ 30
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może być zwołane:
a) na wniosek Zarządu Polskiego Związku Alpinizmu,
b) z inicjatywy Zarządu Klubu,
c) na wniosek 1/3 liczby członków Klubu,
d) na wniosek Komisji Rewizyjnej. - Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 1.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 31
Jeżeli Zarząd nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Klubu zgodnie z § 30 Statutu, Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
Zarząd Klubu
§ 32
Zarząd jest organem zarządzającym Stowarzyszenia. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
§ 33
- Zarząd składa się z 5 do 9 członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza, przy czym w składzie Zarządu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza Zarząd wybiera ze swojego składu.
- W przypadku ustąpienia Prezesa Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków. Do czasu wyboru nowego Prezesa Zarządu jego funkcje w zastępstwie sprawuje Wiceprezes.
- W przypadku ustąpienia pozostałych członków Zarządu Zarządowi przysługuje prawo kooptacji, na zasadach, o których mowa w § 22 Statutu.
§ 34
- Każdy członek Zarządu ma prawo reprezentować Klub na zewnątrz.
- Prawo reprezentowania Klubu przysługuje również każdemu członkowi Klubu na podstawie udzielonego przez Zarząd w formie pisemnej pełnomocnictwa.
- Oświadczenia kierowane do Klubu mogą być składane każdemu członkowi Zarządu.
- W sprawach finansowych oraz w sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązań finansowych Klub reprezentuje dwóch członków Zarządu: Prezes lub Wiceprezes działający łącznie ze Skarbnikiem albo Prezes lub Wiceprezes działający łącznie z upoważnionym przez Skarbnika członkiem Zarządu.
§ 35
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- kierowanie działalnością Klubu i reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Klubu,
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków Klubu,
- realizowanie zaleceń wynikających z wniosków pokontrolnych Komisji Rewizyjnej,
- przyjmowanie nowych członków, wykluczanie członków i zawieszanie w prawach członka Klubu, nakładanie na członków kar dyscyplinarnych oraz stwierdzanie ustania członkostwa w Klubie,
- prowadzenie ewidencji członków Klubu,
- ustalanie planów działania i budżetów rocznych Klubu oraz ich realizacja,
- rozpatrywanie wniosków i podań członków zwyczajnych oraz członków uczestników, a w razie potrzeby kierowanie ich na Walne Zebranie Członków Klubu,
- występowanie do Walnego Zebrania Członków Klubu z wnioskami o nadanie członkostwa honorowego,
- zaciąganie zobowiązań w imieniu Klubu,
- powoływanie, nadzorowanie i odwoływanie sekcji grupujących członków o wspólnych zainteresowaniach,
- powoływanie komisji specjalistycznych, stanowiących organy doradcze i pomocnicze Zarządu,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych, w razie zaistnienia potrzeby.
- pozostałe sprawy, nienależące do kompetencji innych władz Klubu lub PZA.
Komisja Rewizyjna
§ 36
Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, która:
- jest członkiem Zarządu,
- pozostaje z którymkolwiek z członków Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 37
- Komisja rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego i Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzenia co najmniej raz w roku kontroli działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności, gospodarności. Komisja rewizyjna zatwierdza sprawozdania z działalności Zarządu oraz roczne sprawozdania finansowe Klubu.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zebraniu Członków Klubu sprawozdanie oraz posiada prawo stawiania wniosku w przedmiocie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
Majątek i fundusze Klubu
§ 38
Majątek Klubu stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§ 39
- Majątek Klubu pochodzi z:
1) składek członków Klubu oraz opłat wpisowych,
2) dobrowolnych wpłat członków Klubu,
3) dotacji i subwencji,
4) darowizn, spadków i zapisów,
5) innych dochodów z majątku oraz działalności statutowej Klubu,
6) z działalności gospodarczej, jeżeli będzie prowadzona. - Następujące czynności majątkiem Klubu wymagają zgody Walnego Zebrania Członków Klubu: nabycie, zbycie lub obciążenie nieruchomości.
§ 40
Klub nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Klubu pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywać majątku na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupywać towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 41
Uchwałę w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania.
§ 42
- W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie Członków Klubu wybiera Komisję Likwidacyjną w składzie od 2 do 5 członków, która prowadzi likwidację.
- W uchwale o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie Członków Klubu określa sposób przeznaczenia posiadanego majątku.